Gerard Oldenburg (Zang) is in de rol van leadvocalist, tekstdichter en componist een van de oudgediende groepsleden vanuit de voormalige Propagation bezetting uit de jaren 1980 – 1990. Op twaalfjarige leeftijd is Gerard gestart met zijn muzikale activiteiten. Eerst als drummer, daarna als gitarist om zich uiteindelijk op de zang te storten. Samen met gitarist Klaas Wolf vatte hij in 2009 het plan op om Propagation weer nieuw leven in te blazen. In 2010 startte de zoektocht naar de juiste bandleden en vanaf 2011 werd de nieuwe Propagation samenstelling een feit.

Na de afsluiting van de eerste Propagation periode is Gerard als leadzanger tekstdichter/componist in diverse rockformaties actief geweest. Naast de Rock formaties “Power Company”, “David’s Stone” en “Impact,” verwierven voornamelijk de formaties “Kix After Six” en “Stepping- Stone” bekendheid bij het grotere publiek. “Kix after six” speelde zich af in de periode: 1992 - 1994. Gerard heeft met de formatie “Kix After Six” in 1993 meegewerkt aan de opnames van de verzamel C.D: "Double nine.” VMI productie Disk ID: 1438673 De Astral Studio te Emmen. De “Stepping-Stone” periode speelde zich af in de periode: 1995 – 1997. Samen met de band nam Gerard in 1997 de C.D: "Out of line" op, een eigen beheer productie: P.B. Road Sound Studio te Assen, Gerald Emming.

Gerard z'n muzikale voorkeur gaat uit naar melodieuze/symfonische/Alt. Rock. Gerard houdt van artiesten zoals: White Heart, Neal Morse, Kansas, Matthew Ward, etc. Grote voorbeelden t.a.v. zang zijn: Paul Rodgers, David Coverdale en Neal Morse. Naast zijn passie voor muziek houdt Gerard van ontspanning in de zin van samen met vrienden een hapje eten, een film kijken en gezellig vertoeven en kletsen met vrienden.

Gerard zingt al jaren met de Shure Beta 58 dynamische zangmicrofoon. Naast het feit dat deze microfoon gewoon lekker in de hand ligt, legt deze microfoon de nadruk op warmte en helderheid van de stem. Hierdoor komen de leadvocals goed tot zijn recht in de totale sound van de band. Het frequentiebereik van de microfoon is breed en ligt tussen de 50Hz en de 16kHz, wat perfect aansluit bij de zangstem van Gerard. Bovendien wordt zelfs het kleinste geluidje van vastpakken van de microfoon en dergelijke tegengegaan door de ingebouwde shock mount wat erg plezierig is. Uiteraard blijft er altijd wat te wensen en te verbeteren over en heeft Gerard zijn oog laten vallen op de draadloze versie van de Shure Beta 87 microfoon.

In de beginperiode van de “oude” Propagation formatie was er niet zoveel bijzonders te krijgen aan effectapparatuur voor de zang. Als je toentertijd in het bezit was van een mono “veer-reverb” dan was dat al snel redelijk bijzonder. Propagation heeft veel geëxperimenteerd met taperecorders om delay aan te maken voor de zang en er werd zelfs een tijdlang gebruik gemaakt van een stereo (gitaar) Chorus. Later werd een Roland Space Echo ingezet met mogelijkheid voor stereo reverb en delay (met tape). Weer later werd er een Digitech DSP-128 Sound Processor aangeschaft met voor de zang ongekende mogelijkheden waar dan ook veel gebruik van werd gemaakt.
De ontwikkeling op het gebied van de Sound Processor is met de komst van het digitale tijdperk in een enorme versnelling geraakt. Op het gebied voor het gebruik bij toetsen, gitaar en de zang valt er momenteel veel te kiezen. In de zoektocht naar een voor de zang geschikte Soundprocessor vond Gerard het voornamelijk van belang dat het apparaat ongecompliceerd en gebruikersvriendelijk moest zijn. Bovendien moest het apparaat de mogelijkheid bezitten om harmonyzing te combineren met traditionele effecten zoals reverb, delay, vocale doubler, EQ en compressie. Gerard is uiteindelijk uitgekomen bij de “DigiTech Vocalist Live 4” Een aanschaf waar hij tot op heden uitermate tevreden over is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar About