Als 14 jarige puber kwam Klaas (gitaar) op de mavo voor het eerst met gitaarspelende schoolgenoten in contact en raakte hij al snel geïnteresseerd in muziek.  We hebben het hier over de beginjaren ’70 met gitaarhelden als Jimmy Hendrix, Eric Clapton, Richie Blackmore en vergelijkbare gitaristen.

De eerste gitaarnoten werden gespeeld (trouwens noten lezen heeft hij nooit geleerd) op een akoestische jazz gitaar waarvan de snaren ongeveer een duimdikte boven de hals lagen, met blaren als gevolg.
Ondanks deze pijnlijke ervaring bleef Klaas doorspelen en  je raad het al, weldra tokkelde hij  “The House of The Rising Sun”. Daar bleef het echter niet bij. Klaas werd zowaar gitarist van de Rockformatie Barn  (link:   http://www.barn-rocks.nl/storyframe.html) van 1974 -1978.
Vanaf 1979 werd Klaas Lead gitarist/componist  van de (oude) Propagation  formatie die tot 1990 actief is geweest en bekendheid verwierf door “heel” Nederland .
Na de Propagation periode speelde Klaas als gitarist in diverse bands,  Zoal Edo Duuker, Power Company en Too Late. Ook was hij actief als sessie muzikant en werkte mee aan verschillende  projecten in diverse studio’s .
In het jaar 2000 raakte Klaas zodanig  geblesseerd aan zijn linker hand dat gitaarspelen niet meer mogelijk bleek. Hierdoor verdiepte hij zich steeds meer in de geluidstechniek en werd actief  als geluidstechnicus bij diverse formaties zoals Barn (? Jaja…),  Hans van Lier band (Side Kicks) en de Groningstalige formatie Plat.
In 2008 echter kwam er weer een klein beetje leven in de geblesseerde linkerhand van Klaas en kon hij  weer wat simpele dingetjes spelen. Het genezingsproces zet zich op een bijzondere wijze door en nog steeds is progressie merkbaar. De motivatie om weer in Propagation te spelen en deze band nieuw leven in te blazen is hier nauw mee verbonden.
Wetens(w)aardigheden:
De eerste versterker van Klaas was een echte Philips buizen radio met zowaar  twee 8” speakers die hij bespeelde met een ware  Vox gitaar, weliswaar met een hals zo krom als een banaan maar er kwam aardig wat kabaal uit mede veroorzaakt door een Schaller  Fuzz/ Wah pedaal. De Vox gitaar werd al snel brandhout en vervangen door een echte Klira ( Fender Jazzmaster kloon). De versterker is ook ergens opgegaan in rook en hiervoor in de plaats kwam een Marhall (100W basversterker).
Maar zoals het een echte gitarist betaamt wilde hij zich steeds verder ontwikkelen en betere apparatuur aanschaffen. Zo werd de Marshall een Musicman die op zijn beurt weer werd vervangen, nu door een echte Marshall te weten: een  JCM800 scheurbak. Deze versterker bespeelde Klaas met de, op zijn verjaardag gekregen, Sakai (japanse Fender Stratocaster kloon). Inmiddels heeft Klaas deze gitaar niet meer maar zijn toenmalige vriendin (waarvan hij de gitaar cadeau kreeg) is al jaren zijn echtgenote.
Na de Sakai periode kwam de Ovation met de toepasselijke naam “Preacher”  die hij zelf customizede met  een strak element van EMG (de EMG81). In combinatie met de JCM800 klonk dit als een klok!  Met deze set heeft Klaas jarenlang  in de oude propagation formatie gespeeld, uiteraard aangevuld met de nodige effect apparatuur zoals:  een Ibanez Multi-effect pedaal  (compressor, tube screamer  en chorus) en een Morely Wah Wah pedaal. Als tweede gitaar had Klaas de beschikking over een Fender (squire) Stratocaster met seymoure duncan humbuckers.
Tegenwoordig speelt Klaas op een Ibanez  Prestige  model  RG1570zbk.

 

Uiteraard is ook deze gitaar gecustomized  (ja, ja, hij kon het niet laten) met Dimarzio Elementen (brug:  DP100 Super Distortion ; hals: DP151 Paf-Pro). Hoewel hij nog steeds de JCM800 bezit speelt hij nu over een Line6 Pod X3 life. Dit levert een zeer gave geluidscombinatie op, zonder ruis en bijgeluiden.

De backline bestaat tegenwoordig uit twee Harley Benton kasten met elk 2 x 12" Celestion vintage speakers versterkt door een Rocktron velocity 300.

 

 

Terug naar About